
 

 

 

Filed 6/26/24; Certified for Publication 7/24/24 CA2/5 (order attached) 

 

 

 

 

 

 

IN THE COURT OF APPEAL OF THE STATE OF CALIFORNIA 

 

SECOND APPELLATE DISTRICT 

 

DIVISION FIVE 

 

 

ACHRAF SAFIEDDINE, 

 

 Plaintiff and Appellant, 

 

 v. 

 

MBC FZ, LLC, et al.,  

 

 Defendants and Respondents. 

 

      B320642 

 

      (Los Angeles County Super.  

      Ct. No. 21STCV04636) 

 

 APPEAL from a judgment of the Superior Court of Los 

Angeles County, Monica Bachner, Judge.  Affirmed. 

Dudorff Law and Janet Gusdorff for Plaintiff and 

Appellant. 

 Ballard Spahr, Chad R. Bowman, Matthew S.L. Cate and 

Elizabeth L. Schilken for Defendants and Respondents.   

 

___________________________ 

  



 

2 
 

Plaintiff and appellant Achraf Safieddine brought suit 

against defendants and respondents MBC FZ, LLC, Al Arabiya 

Network FZ-LLC, and Middle East News FZ-LLC, seeking 

damages for an allegedly defamatory news story that ran on the 

Arabic language Al Arabiya news channel, which was 

rebroadcast in the U.S. via DISH network, and was also 

republished on Al Arabiya’s website and YouTube channel.  

Defendants collectively moved to quash on the basis of lack of 

personal jurisdiction.  The trial court concluded there were 

insufficient minimum contacts with California to support 

jurisdiction, and granted the motion to quash.  We affirm. 

FACTUAL AND PROCEDURAL BACKGROUND 

1. The Parties 

A. Plaintiff 

 Plaintiff Safieddine is a U.S. citizen residing in Beirut, 

Lebanon, where he practices law.  He alleges that he “maintains 

a domicile” in California and an address in Los Angeles where he 

“send[s], receive[s] and collect[s] mail for” his Beirut legal 

practice, although he does not claim to be legally domiciled in 

California.1   

B. Defendants 

 Defendants are three “Free Zone” limited liability 

companies, within the MBC group, “one of the largest media and 

broadcasting companies based in Dubai, UAE.”  This case 

 
1  Although plaintiff alleged in his complaint that he 

“maintains a domicile in Los Angeles County,” he does not assert 

that he is domiciled in California for purposes of diversity 

jurisdiction.  Defendants initially removed the action to federal 

court, but the court remanded it back, on the basis that it had not 

been established that plaintiff was domiciled in California.  

 



 

3 
 

concerns two news stations broadcast by the MBC group – Al 

Arabiya and Al Hadath.  Both news channels are operated by 

defendant Middle East News FZ-LLC via a broadcast license held 

by defendant Al Arabiya Network FZ-LLC.2  The third defendant, 

MBC FZ, LLC, is their parent company, which operates sports 

and entertainment channels.  To the extent it is necessary to 

consider the defendants individually, we refer to Middle East 

News FZ-LLC and Al Arabiya Network FZ-LLC collectively as 

the News Companies, and MBC FZ, LLC as the Parent Company.  

 According to the general manager of the News Companies, 

Al Arabiya and Al Hadath “constitute the leading source of 

televised news and information programming across the Middle 

East and North Africa.”  The two channels are “free-to-air” 

broadcast networks distributed by satellite throughout the 

Middle East and North Africa – available to any viewer in those 

regions whose television can receive the transmission; no 

subscription is necessary.  The general manager represented that 

the networks reach more than 11 million viewers throughout the 

world on an average day, with the “vast majority” of those 

viewers in the Middle East and North Africa.   

 DISH Network, a Colorado limited liability company, 

entered into an International Affiliation Agreement to carry Al 

Arabiya (but not Al Hadath) in the U.S.  The “Whereas” clause of 

the International Affiliation Agreement states, “WHEREAS:  

DISH desires to obtain the rights to broadcast the audio and/or 

 
2  In his complaint, plaintiff named this entity as Al Arabiya 

News Channel FZ LLC.  Defendants represented, in their motion 

to quash, that the proper name of this entity was Al Arabiya 

Network FZ-LCC, and supported that assertion with a copy of a 

Commercial License from the government of Dubai in that name.  

We use the name the defendants assert is correct. 



 

4 
 

video programming channel defined herein as the Service to 

consumers in the Territory . . . .”  Although the document is 

redacted in part, it appears that there is no corresponding clause 

indicating any desires on the part of Al Arabiya.  The “Service” 

was defined as a “24-hour-per-day, 7 day-per-week channel 

consisting of Network Foreign Language . . . news content, and 

shall contain the same programming content as broadcast by 

Network in the Middle East under the ‘Al Arabiya’ brand.”  The 

“Territory” was defined as “The fifty (50) United States of 

America including its territories, possessions, commonwealths 

and trusteeships.”  In other words, DISH contracted to 

retransmit Al Arabiya’s programming, in its entirety, to 

subscribers across the U.S.3 

 Al Arabiya was available only to DISH subscribers who 

purchased an add-on Arabic language package of channels.  

At the time of the challenged broadcasts, this consisted of 

approximately 57,000 subscribers in the United States, 

approximately 12,000 of whom lived in California.4  

 
3 The International Affiliation Agreement for Al Arabiya was 

executed by the Parent Company, rather than the News 

Companies.   

 
4  In plaintiff’s opening brief on appeal, he states that the 

DISH agreement ensured “any story running on Al Arabiya could 

potentially be seen by millions of US residents including tens of 

thousands of Californians.”  While “tens of thousands” might be a 

legitimate stretch of 12,000 California subscribers, given the 

likelihood of subscribers living in multi-person households, no 

similar logic justifies 57,000 nationwide subscribers becoming 

“millions” of potential US viewers.   

 



 

5 
 

 News Companies also operate websites for both Al Arabiya 

and Al Hadath.  At the time of the allegedly defamatory news 

posts, the Al Arabiya website was blocked in the U.S., due to an 

exclusivity agreement with DISH, but the Al Hadath website was 

available.  No registration was required; anyone could access the 

websites (as long as they were not geographically blocked).  

 News Companies also operate YouTube channels for both 

Al Arabiya and Al Hadath, and sometimes post content from the 

TV channels there.  

2. The Allegedly Defamatory News Story 

 The allegedly defamatory story was first published not by 

respondents, but by a website titled, “Global Fight Against 

Terrorism Funding.”5  In September 2020 that website posted an 

article claiming that Hezbollah leader Hassan Nasrallah was 

funneling money out of Lebanon for his personal use, should he 

find it necessary to flee.  Plaintiff was described as helping 

Nasrallah launder and hide the funds.6   

3. Defendants’ Publications  

 Defendants reported on the Global Fight Against Terrorism 

Funding story on the Al Arabiya and Al Hadath websites, both 

television networks, and the Al Hadath YouTube channel.  

Plaintiff alleged in his complaint that defendants “relied 

 
5 Plaintiff also named, as a Doe defendant, the operator of 

this website.  That person is not a party to this appeal, and our 

references to “defendants” do not include the Doe defendant. 

 
6  Hezbollah was designated a Foreign Terrorist Organization 

by the U.S. Department of State in 1997.  (Licci v. Lebanese 

Canadian Bank SAL (2d Cir. 2013)  

732 F.3d 161, 165, fn. 1.) 

 



 

6 
 

exclusively” on the Global Fight Against Terrorism Funding 

story.  He alleged defendants “did not even conduct the most 

rudimentary inquiry or investigation in to the claims” before 

writing their stories.  

 The challenged broadcasts and articles are these:  On 

September 20, 2020, the News Companies broadcast a report on 

Al Arabiya and Al Hadath.  Thereafter, they posted two videos 

containing that report on the Al Hadath YouTube channel – one 

video was the entire one-hour news broadcast; the other was a 2 

minute, 47 second clip containing only this story.  That same day, 

both news networks’ websites ran stories which were nearly 

identical to each other, but longer than the text of the 

broadcast/YouTube story.7 

 After a headline referencing Nasrallah’s escape plan, both 

articles begin with a quote, “ ‘Nasrallah’s escape plan includes 

transfers from the party’s budget and thefts from the state.’ ”  

Then, the text of both articles begins, “Hezbollah militia leader 

Hassan Nasrallah has succeeded in allocating funds in various 

accounts outside Lebanon, estimated at $1.6 billion, just like 

other Lebanese politicians, according to the ‘GLOBAL FIGHT 

AGAINST TERRORISM FUNDING’ report.”   

 The articles go on to charge Nasrallah with hiding funds in 

preparation for a so-called “doomsday scenario” when he will be 

forced to flee.  The articles state, “[T]he money earmarked to 

 
7  Defendants submitted a copy of the text of the 2 minutes 47 

second YouTube video, which was identical to the news 

broadcast, as an exhibit.  Defendants submitted a certified 

translation of the text of that video, as well as certified 

translations of the text of the two website articles.  (Cal. Rules of 

Court, rule 3.1110(g).)  Plaintiff does not question the accuracy of 

defendants’ exhibits; we therefore use the certified translations. 



 

7 
 

accomplish this disappearance comes from a somewhat 

fraudulent operation and involves transferring large sums of 

money to accounts abroad that have been transferred to his 

family and close associates.”   

 The articles next discuss the sources of the allegedly stolen 

funds.  Those sources are alleged to be varied, among them, “theft 

of funds directly from the Lebanese state, whereby the funds are 

transferred by Hezbollah through committees in parliament 

headed by the party, and then transferred outside Lebanon.”   

 The articles go on to discuss the individuals allegedly 

involved in the scheme, beginning with two people “fully trusted” 

by Nasrallah to carry it out – his cousin and his son.  Each is 

discussed by name, and his involvement in the scheme is 

explained.  There follows this paragraph:  “The third person is 

Ashraf Safi El-Din[8], a lawyer with offices in Beirut and 

California and experience in building corporate structures for 

Hezbollah around the world that launder money on the party’s 

behalf.”  

 Broadly speaking, the Al Arabiya broadcast (and identical 

YouTube video) tracks the content of the articles to this point.  In 

terms nearly identical to the website articles, the broadcast 

discussed the sources of the funds allegedly taken by Nasrallah, 

and the two individuals he “fully trusts” to assist in the scheme 

(his cousin and son).  It ends with a single paragraph about 

plaintiff.   

 While the broadcast ends here, the website articles go on to 

discuss four different locations to which money is diverted around 

the world.  The articles first discuss Latin America, then West 

 
8  The parties do not dispute that this is a reference to 

plaintiff. 



 

8 
 

Africa, thirdly Hong Kong, and finally, the United States.  

Plaintiff is not mentioned in the descriptions of the transactions 

in the first three locations.  The articles then state, “The fourth 

and final corporate structure is in the United States.  Ashraf Safi 

El Din has opened dozens of companies in the past that deal 

mainly in real estate.  For this special corporate structure, Safi El 

Din acquired two bankrupt American real estate companies.  [¶]  

Funds are transferred to these companies from Lebanon to 

another Ashraf al-Din company in the United States called 

‘Premier Equities and Investment Group Inc.’  From these 

companies funds make their way in small sums (less than 

$ 10,000) to an account in Europe under the name of Ashraf.”   

 The website articles are accompanied by photographs of 

several of the players – not including plaintiff.  They also include 

a flow chart purportedly illustrating the scheme, which shows 

funds flowing to plaintiff from various sources and out from him 

to the four hiding places.  The flowchart was allegedly shown on 

the broadcast.   

 The news story broadcast on Al Arabiya could have reached 

each of the 12,000 California DISH subscribers to packages 

carrying that channel.  Defendants submitted evidence that, 

according to website analytics, the longer of the two YouTube 

videos has been watched 4,863 times, but only 11 times by 

viewers with IP addresses associated with California; the shorter 

was viewed 14,317 times, but only 146 times by viewers with 

California IP addresses.  Defendants did not present evidence as 

to how many page views the website articles received from 

California, but represented that the Al Arabiya website was 

blocked in the United States at the time the article was posted.   



 

9 
 

4. Plaintiff’s Complaint 

 On February 5, 2021, plaintiff filed his complaint, seeking 

to recover from defendants for defamation and intentional 

infliction of emotional distress.  He alleged that the defamatory 

stories were likely to, and did, cause him “irreparable 

reputational and economic harm.”  The complaint was not 

verified.   

5. Defendants’ Motion to Quash 

 On August 11, 2021, defendants filed their motion to quash, 

on the basis that California courts could not exercise personal 

jurisdiction over them.  They moved jointly, and analyzed the 

California contacts of all three defendants together.  Their motion 

was supported by declarations of Parent Company’s general 

counsel and News Companies’ general manager, as well as a 

declaration from defendants’ counsel authenticating attached 

exhibits.   

 Plaintiff, in opposition, supported his motion with his 

personal declaration, as well as a declaration from his counsel 

authenticating attached exhibits.9  

 
9  Neither plaintiff's declaration nor his counsel’s was 

properly sworn to under penalty of perjury under the laws of 

California, as required under Code of Civil Procedure, section 

2015.5.  Plaintiff’s declaration was made “under penalty of 

perjury under the laws of the United States of America,” while 

his counsel’s declaration simply stated, “I declare that the 

foregoing is true and correct,” without mentioning penalty of 

perjury at all.  A declaration not signed under penalty of perjury 

under the laws of California has “no evidentiary effect” and can 

be disregarded.  (ViaView, Inc. v. Retzlaff (2016) 1 Cal.App.5th 

198, 217.)  As plaintiff’s complaint was unverified – plaintiff 

purported to retroactively verify it in his problematic declaration 

–plaintiff has failed to present any admissible evidence 



 

10 
 

 The parties’ evidence and arguments raised a number of 

factual disputes, which we now discuss.  We first discuss disputes 

relating to plaintiff’s connection with California, then turn to the 

disputes related to defendants’ targeting of California. 

A. Disputes Related to Plaintiff’s Connection with 

California 

 In his declaration, plaintiff set forth his connections to 

California and the reputational harm he suffered, and could 

suffer, from the alleged defamation.  He testified that he is a U.S. 

citizen who maintains relationships, both personal and 

professional, with individuals in the U.S., and specifically 

California.  His spouse is a legal resident of California, and his 

children are U.S. citizens who maintain their domicile in 

California.  He files tax returns with the federal and California 

governments.  He uses a mailing address in California.  His 

personal law practice focuses on transactional work for 

businesses “throughout Lebanon, major cities of the world, and 

within the Lebanese diaspora.”  He is also a partner in a law firm 

which has one of the leading litigation practices in the Middle 

East, and has partners and affiliated lawyers around the world, 

including Los Angeles.  He has “an office representation in Los 

Angeles County, dedicated for servicing Californians and 

Americans with interests in Lebanon or any legal services in 

Beirut, including U.S. corporations requiring export compliance 

 

whatsoever to meet his burden of proof on defendants’ motion to 

quash.  However, defendants failed to challenge the declarations 

of plaintiff and his counsel on this basis, either in trial court or on 

appeal, and we therefore consider the objection waived.  (See Yue 

v. Yang (2021) 62 Cal.App.5th 539, 547, fn. 3 [evidentiary 

objection not raised at trial is considered waived].) 

 



 

11 
 

for their businesses between Lebanon and the United States.”  

Clients and potential clients contact his “Los Angeles County 

office,” where he sends, receives, and collects mail in connection 

with his Beirut practice.  He offers services in partnership with 

local American lawyers.  Because he represents (in the Middle 

East) clients in the entertainment industry, Los Angeles “is 

especially important” for him and his practice.  Most of his 

friends and family viewed or heard defendants’ allegedly 

defamatory news stories about him, either directly or through 

social media.   

 Defendants presented evidence that plaintiff is not licensed 

to practice in California, and the law firm with which he is 

affiliated claims to “focus[] only in the field of Lebanese, Middle 

Eastern and off shore business law.”  In defendants’ reply 

memorandum, they represent that the Los Angeles address 

claimed by defendant’s law firm and used on his tax returns is a 

commercial building.   

B. Disputes Related to Defendant’s Targeting of 

California 

 By far the greatest, and most significant, factual dispute 

between the parties was whether the News Defendants 

specifically targeted the forum of California by contracting with 

DISH to retransmit Al Arabiya to the United States.   

 The News Companies’ general manager testified that the 

potential viewership of Al Arabiya in California via DISH was 

12,000 California subscribers - out of the 57,000 United States 

subscribers (which latter number he described as “about 0.5 

percent of the 11 million people who watch the Al Arabiya 

Networks on an average day.”)  He explained that, at the time of 

the challenged broadcast, DISH’s license was exclusive, and U.S. 



 

12 
 

televisions could not access Al Arabiya absent a DISH 

subscription.  He testified that the News Companies “do[] not 

actively promote California viewership or advertise to boost 

DISH subscriptions in California.”   

 In contrast, plaintiff alleged in his complaint that 

defendants “have spent decades attempting to target the United 

States Arabic-speaking market.”  Upon information and belief, he 

alleged, “California, specifically, is a significant target for the 

. . . .  Defendant’s Al Arabiya and Al Hadath broadcasts, insofar 

as California has the largest number of Arabic speakers in the 

United States, and Los Angeles (308,395) and San Francisco Bay 

Area (250,000) are home to the 3rd and 4th largest concentration 

of Arab Americans, respectively.”  (Formatting modified.)   

 Plaintiff also offered evidence that Defendants spent 

millions to market an Arabic language video-on-demand service 

in the United States.  Parent Company’s CEO testified, in an 

unrelated action, that, “The United States market is a key 

component of [Parent Company’s] decision to launch this new 

[video on demand] service for commercial and editorial reasons.”  

Defendants countered that this service was always intended for a 

global audience, not just the United States.  It had over one 

million subscribers before it was released in the United States.  

That release did not occur until one month after the allegedly 

defamatory reports, and those reports have never been available 

on the service.10   

 
10  Plaintiff also relies on a purported admission of Parent 

Company’s CEO that the United States is the target market for 

MBC Group’s broadcast services.  The alleged quote on which 

plaintiff relies was a statement in a declaration in an unrelated 

lawsuit, which plaintiff thereafter modified with brackets.  

Defendants submitted the original declaration, in which Parent 



 

13 
 

6. Request for Discovery 

 Plaintiff’s opposition to the motion to quash stated that, if 

the trial court did not deny the motion to quash, he “requested” 

jurisdictional discovery.11  In this regard, plaintiff raised two 

specific issues.  First, he was concerned that the declarations 

submitted by defendants “provide no documentary support for 

any of their claims as to number of subscribers, location and 

residence of U.S. subscribers, much less as to their claim of ‘11 

million viewers’ worldwide.”  Second, he noted that, since he 

presented evidence controverting some of defendants’ claims on 

subsidiary matters (such as the location of defendants’ website 

servers), “additional inquiry in[to] the veracity and scope of 

Defendants’ connections with California is necessary before the 

Court takes Defendants’ self-serving declarations at face value.”   

7. Hearing 

 After the motion to quash was fully briefed, the court held a 

hearing.  Only one portion of the argument is relevant to our 

appeal:  During argument, defendants suggested that even if 

 

Company’s CEO simply stated that Arabic speakers are the 

target market for the video-on-demand service, and that the 

United States was home to around 4,000,000 Arabic speakers.  

He did not mention the broadcast services, nor did he state that 

the United States was the target market. 

 
11 Discovery is self-executing.  A party does not require court 

permission to conduct jurisdictional discovery.  However, due to 

the usually short time frame in which motions to quash are 

heard, plaintiffs often request continuances to conduct 

jurisdictional discovery.  (See, e.g., Preciado v. Freightliner 

Custom Chassis Corp. (2023) 87 Cal.App.5th 964, 972-973; In re 

Automobile Antitrust Cases I & II (2005) 135 Cal.App.4th 100, 

127.) 



 

14 
 

there is personal jurisdiction over the News Companies, there is 

not jurisdiction over Parent Company.  When it was plaintiff’s 

turn to argue, the court specifically asked if counsel had an 

opinion on whether to treat the defendants separately.  Plaintiffs’ 

counsel responded that the defendants had acted in unison, but if 

defendants wanted to “make this an issue then we’d be happy to 

have more discovery into their precise roles . . . .”  The court took 

the matter under submission.   

8. Ruling 

 Nearly one month later, the trial court issued its ruling 

granting the motion to quash.  The court set forth, in detail, the 

evidence submitted by defendants in connection with the motion.  

The court then concluded, based on this evidence, that California 

“is neither the focal point of [the allegedly defamatory reports] 

nor the alleged harm suffered.”  The court further concluded that 

defendant’s evidence “suggests Plaintiff’s claims do not arise out 

of or relate to Defendants’ alleged contacts with California.”  The 

court considered plaintiff’s evidence and contentions in 

opposition, and concluded they were not sufficient to alter the 

result.12  In sum, the court found plaintiff did not meet “his 

burden of submitting evidence to establish specific jurisdiction” 

over defendants.  

 
12  On appeal, plaintiff suggests the court took an “abacus-like 

approach” and “simply list[ed] the evidence each side submitted, 

followed abruptly by the unadorned conclusion that the contacts 

that do exist with California are not the focal point.”  We disagree 

with this characterization of the trial court’s order.  The court did 

not simply count the contacts relied upon by each side, but, 

instead, explained in detail why the evidence on which plaintiff 

relied did not meet his burden. 



 

15 
 

 The court next considered plaintiff’s request for discovery, 

and rejected it on the basis that plaintiff “has not established 

that it would likely produce evidence of sufficient minimum 

contacts.”  The court did not simply rest on this conclusion, but 

explained, in detail, the reasons why the areas of inquiry sought 

by plaintiff would not be fruitful.   

9. Judgment and Appeal 

 Judgment was entered in favor of defendants on March 7, 

2022.  Plaintiff filed a timely notice of appeal.   

DISCUSSION 

1. General Principles of Personal Jurisdiction and 

Standard of Review 

 “California courts may exercise personal jurisdiction on any 

basis consistent with the Constitutions of California and the 

United States.  (Code Civ. Proc., § 410.10.)  The exercise of 

jurisdiction over a nonresident defendant comports with these 

Constitutions ‘if the defendant has such minimum contacts with 

the state that the assertion of jurisdiction does not violate 

“ ‘traditional notions of fair play and substantial justice.’ ” ’ ”  

(Pavlovich v. Superior Court (2002) 29 Cal.4th 262, 268.)  “ ‘[T]he 

“minimum contacts” test . . . is not susceptible of mechanical 

application; rather, the facts of each case must be weighed to 

determine whether the requisite “affiliating circumstances” are 

present.’ ”  (Ibid.) 

 Personal jurisdiction may be either general or specific.  

General jurisdiction is not at issue in this case, we consider only 

whether California can exercise specific jurisdiction over 

defendants.  “A court may exercise specific jurisdiction over a 

nonresident defendant only if:  (1)  the defendant has 

purposefully availed himself of forum benefits; (2) the controversy 



 

16 
 

relates to, or arises out of, the defendant’s contacts with the 

forum; and (3) the exercise of jurisdiction comports with fair play 

and substantial justice.”  (Yue v. Yang, supra, 62 Cal.App.5th at 

p. 547.)  Here, defendants’ motion to quash addressed the first 

two elements only; they did not address fair play and substantial 

justice. 

 “When a defendant moves to quash service of process on 

jurisdictional grounds, the plaintiff has the burden of proving, by 

a preponderance of the evidence, facts justifying the exercise of 

jurisdiction.  [Citations.]  ‘The plaintiff must come forward with 

affidavits and other competent evidence to carry this burden.’  

[Citation.]  A verified complaint is the functional equivalent of an 

affidavit.  [Citation.]  ‘If the plaintiff meets this burden, “it 

becomes the defendant’s burden to demonstrate that the exercise 

of jurisdiction would be unreasonable.” ’ ”  (Yue v. Yang, supra, 

62 Cal.App.5th at p. 546.)  If the evidence is undisputed, the issue 

of whether the defendant is subject to personal jurisdiction is a 

legal question we review de novo.  (Ibid.)  If, instead, the evidence 

is disputed, we accept the trial court’s resolution of all factual 

issues, drawing all reasonable inferences in favor of the trial 

court’s order, and review the trial court’s factual determinations 

for substantial evidence.  (Burdick v. Superior Court (2015) 

233 Cal.App.4th 8, 17.) 

 Here, then, we should consider whether plaintiff met his 

burden of establishing the first two elements – (1) purposeful 

availment and (2) controversy arises out of contacts – while 

accepting the trial court’s resolution of factual issues if supported 

by substantial evidence.  We need only consider purposeful 

availment. 



 

17 
 

2. Purposeful Availment 

 Our discussion of the law of purposeful availment begins in 

1984, when the U.S. Supreme Court decided, on the same day, 

two cases regarding purposeful availment in defamation cases.  

These two opinions set out different standards for purposeful 

availment, depending on whether the defendant’s contacts with 

the forum are direct or indirect. 

A. Direct Forum Contacts – The Keeton Test 

 The first case was Keeton v. Hustler Magazine, Inc. (1984) 

465 U.S. 770 (Keeton).  In Keeton, the plaintiff (a New York 

resident) sued Hustler Magazine, Inc. in district court in New 

Hampshire, alleging she had been defamed in five separate 

issues of Hustler.  (Id. at p. 772.)  Hustler Magazine was an Ohio 

corporation with principal place of business in California.  (Ibid.)  

Its only contact with New Hampshire was “the sale of some 

10,000 to 15,000 copies of Hustler Magazine in that State each 

month.”  (Ibid.) 

 The court acknowledged that Hustler Magazine’s “activities 

in the forum may not be so substantial as to support jurisdiction 

over a cause of action unrelated to those activities.  But [Hustler 

Magazine] is carrying on a ‘part of its general business’ in New 

Hampshire, and that is sufficient to support jurisdiction when the 

cause of action arises out of the very activity being conducted, in 

part, in New Hampshire.”  (Keeton, supra, 465 U.S. at pp. 779-

790, fn. omitted.)  “Where, as in this case, respondent Hustler 

Magazine, Inc., has continuously and deliberately exploited the 

New Hampshire market, it must reasonably anticipate being 

haled into court there in a libel action based on the contents of its 

magazine.”  (Id. at p. 781.) 



 

18 
 

B. Indirect Forum Contacts – The Calder Test 

 Immediately after the Keeton opinion, the Supreme Court 

issued its opinion in Calder v. Jones (1984) 465 U.S. 783 (Calder).  

In Calder, the plaintiff was actress Shirley Jones, who alleged 

she was defamed in an article published in the National 

Enquirer.  Jones brought suit against multiple defendants in 

California court.  The National Enquirer, Inc. and its local 

distributor did not contest jurisdiction.  Two individuals did:  the 

article’s writer; and the president and editor of the National 

Enquirer.  Both individual defendants were Florida residents, 

who wrote and edited the article in Florida.  (Id. at pp. 784-786.) 

 The National Enquirer had a nationwide circulation of over 

5 million copies weekly; roughly 600,000 of these were sold in 

California – almost twice the circulation of the next highest state.  

(Calder, supra, 465 U.S. at p. 785.)  Clearly, under Keeton, the 

National Enquirer, Inc. was correct to concede jurisdiction in 

California.  The writer and editor argued, however, that they 

were not responsible for magazine’s circulation in California.  

(Id. at p. 789.)  The Supreme Court agreed that “their contacts 

with California are not to be judged according to their employer’s 

activities there.”  (Id. at p. 790.)  Instead, “[e]ach defendant’s 

contacts with the forum State must be assessed individually.”  

(Ibid.) 

 This did not, however, insulate the individual defendants 

from answering for their article in California court.  The Supreme 

Court based its conclusion on what would thereafter sometimes 

be referred to as the “effects test”:  “The allegedly libelous story 

concerned the California activities of a California resident.  It 

impugned the professionalism of an entertainer whose television 

career was centered in California.  The article was drawn from 



 

19 
 

California sources, and the brunt of the harm, in terms both of 

[Jones’s] emotional distress and the injury to her professional 

reputation, was suffered in California.  In sum, California is the 

focal point both of the story and of the harm suffered.  

Jurisdiction over [the individual defendants] is therefore proper 

in California based on the ‘effects’ of their Florida conduct in 

California.”  (Calder, supra, 465 U.S. at pp. 788-789, fn. omitted.)   

 The court emphasized that the individual defendants “are 

not charged with mere untargeted negligence.  Rather, their 

intentional, and allegedly tortious, actions were expressly aimed 

at California.  [The writer] wrote and [the editor] edited an 

article that they knew would have a potentially devastating 

impact upon [Jones].  And they knew that the brunt of that injury 

would be felt by [her] in the State in which she lives and works 

and in which the National Enquirer has its largest circulation.  

Under the circumstances, [the individual defendants] must 

‘reasonably anticipate being haled into court there’ to answer for 

the truth of the statements made in their article.  [Citations.]  An 

individual injured in California need not go to Florida to seek 

redress from persons who, though remaining in Florida, 

knowingly cause the injury in California.”  (Calder, supra, 

465 U.S. at p. 790.) 

C. The Calder Test is Clarified in Walden 

 Before we can discuss the application of Keeton and Calder 

to the facts of the current case, it is necessary to consider a third 

Supreme Court case which came 30 years after Calder and 

clarified it:  Walden v. Fiore (2014) 571 U.S. 277 (Walden). 

 In Walden, the court considered whether adverse effects 

felt by the plaintiff in the forum state were, in fact, enough to 

satisfy Calder’s so-called “effects test.”  In that case, the Nevada 



 

20 
 

plaintiffs, while travelling, were subject to a seizure of their 

funds by the defendant law enforcement officer in the Atlanta 

airport.  The money was eventually returned to them at their 

home in Nevada, but the plaintiffs alleged the defendant delayed 

that return by writing a false affidavit, causing them harm.  The 

plaintiffs argued for personal jurisdiction in Nevada under 

Calder, reasoning that the defendant intentionally submitted his 

false affidavit in Georgia, knowing that it would cause them 

harm in their home state of Nevada.  (Walden, supra, 571 U.S. at 

pp. 279-282, 289, fn. 8.) 

 The Supreme Court rejected this argument, explaining that 

“[f]or a State to exercise jurisdiction consistent with due process, 

the defendant’s suit-related conduct must create a substantial 

connection with the forum State.”  (Walden, supra, 571 U.S. at 

p. 284.)  The court then expounded on this in two ways.  “First, 

the relationship must arise out of the contacts that the ‘defendant 

himself’ creates with the forum State.”  (Ibid.)  Due process could 

not be satisfied by demonstrating contacts between the plaintiff 

or third parties and the forum State.  (Ibid.)   

 Second, the minimum contacts analysis looks at the 

relationship between the defendant and the forum state, not the 

defendants’ contacts with persons who live there.  (Walden, 

supra, 571 U.S. at p. 285.)  “The plaintiff cannot be the only link 

between the defendant and the forum.  Rather, it is the 

defendant’s conduct that must form the necessary connection 

with the forum State that is the basis for its jurisdiction over 

him.  [Citations.]  To be sure, a defendant’s contacts with the 

forum State may be intertwined with his transactions or 

interactions with the plaintiff or other parties.  But a defendant’s 

relationship with a plaintiff or third party, standing alone, is an 



 

21 
 

insufficient basis for jurisdiction.”  (Ibid.)  “Regardless of where a 

plaintiff lives or works, an injury is jurisdictionally relevant only 

insofar as it shows that the defendant has formed a contact with 

the forum State.  The proper question is not where the plaintiff 

experienced a particular injury or effect but whether the 

defendant’s conduct connects him to the forum in a meaningful 

way.”  (Id. at p. 290.) 

 The court explained that Calder “illustrates the application 

of these principles.”  (Walden, supra, 571 U.S. at p. 286.)  In 

Calder, the court had focused on the contacts the writer and 

editor had created with California, not just with Jones, by 

writing/editing the allegedly defamatory story.  “We found those 

forum contacts to be ample:  The defendants relied on phone calls 

to ‘California sources’ for the information in their article; they 

wrote the story about the plaintiff’s activities in California; they 

caused reputational injury in California by writing an allegedly 

libelous article that was widely circulated in the State; and the 

‘brunt’ of that injury was suffered by the plaintiff in that State.”  

(Id. at p. 287.)  The Walden court quoted the Calder opinion’s 

language that California was “ ‘focal point both of the story and of 

the harm suffered.’ ”  (Ibid.)   

D. Calder’s Progeny 

 Different courts have attempted to distill a multi-part test 

from Calder, with varying results.  (See, e.g., Clemens v. 

McNamee (5th Cir. 2010) 615 F.3d 374, 380 [holding that, to 

establish personal jurisdiction under Calder, a plaintiff must 

show (1) the subject matter of the article and (2) the sources 

relied upon for it were in the forum State – a so-called “subject 

and sources test”].)  California has not adopted the “subject and 

sources test.”  Instead, to establish jurisdiction under Calder, 



 

22 
 

“[t]he defendant must expressly aim or target his conduct toward 

California, with the knowledge that his intentional conduct 

would cause harm in the forum.”  (Yue v. Yang, supra, 

62 Cal.App.5th at p. 547.) 

E. Application to this Case 

 On appeal, plaintiff does not argue that the trial court’s 

findings were not supported by substantial evidence.  Nor does he 

argue that the facts, as found by the trial court, do not support a 

finding of lack of personal jurisdiction under Calder.  Instead, he 

charges defendants with DISH’s California contacts, and 

combines Calder with Keeton, to create an argument whereby 

defendants “expressly aimed their conduct toward California” by 

contracting with DISH to retransmit Al Arabiya into the United 

States, including California, one of the largest Arab communities 

in the United States. 

 We spend the bulk of our discussion explaining where 

plaintiff’s analysis has gone astray.  Once we have completed 

that, we perform the proper analysis and confirm there was no 

error. 

i. The DISH Retransmissions are Not 

Defendants’ California Contacts 

 Walden is clear that courts must consider the defendant’s 

contacts with the forum, not contacts of a third party.  However, 

we agree that, in some cases, when a defendant chooses to act 

through a third party, the third party’s forum contacts can be 

attributed to the defendant.  To be sure, there is California 

authority – albeit outside the context of defamation – holding 

that “activities that are undertaken on behalf of a defendant may 

be attributed to that defendant for purposes of personal 

jurisdiction if the defendant purposefully directed those activities 



 

23 
 

toward the forum state.”  (Anglo Irish Bank Corp. PLC v. 

Superior Court (2009) 165 Cal.App.4th 969, 981-982, fn. omitted.)  

The question is “whether the defendant has purposefully directed 

its activities at the forum state by causing a separate person or 

entity to engage in forum contacts.”13  (Id. at p. 983.) 

 Plaintiff argues, “Given that the [defendants] made a 

deliberate decision to exploit the U.S. market, it ought to make 

no difference that they decided to use a U.S. agent – DISH – to 

accomplish the exploitation efforts.”  But the issue is not whether 

defendants chose to exploit the U.S. market by causing DISH to 

retransmit Al Arabiya across the country.  The relevant legal 

question is whether defendants caused DISH to retransmit Al 

Arabiya into California.  

 To the extent the trial court addressed this issue, it 

concluded defendants did not do so, a conclusion supported by the 

evidence.  Indeed, plaintiff provided a copy of the Al Arabiya 

DISH contract, which stated it was being entered into because 

DISH wanted to retransmit Al Arabiya to the entirety of the 

United States, not that the defendants wanted to retransmit it 

into California.   

 The same result was reached by the Central District of 

California on similar facts.  In Life Bliss Foundation v. Sun TV 

 
13  While we consider this to be a preliminary determination 

we must undertake before deciding whether Keeton or Calder 

applies, one could incorporate the determination into the Calder 

test by way of Walden.  That is, if the defendant did not 

purposefully direct the third party’s activities into the forum 

State, the third party’s activities are not considered acts of the 

defendant for purposes of considering the defendant’s connection 

to the forum State. 

 



 

24 
 

Network Limited (C.D.Cal. 2015) 2015 WL 12746219, California 

plaintiffs brought suit against an Indian television network (Sun 

TV) in connection with a program it aired in India, which was 

rebroadcast in California pursuant to a contract with DISH to 

rebroadcast Sun TV’s content in the United States.  The court 

found that this did not support the conclusion that Sun TV 

purposefully directed its broadcast to California.  (Id. at *6-*7.)  

Other cases have similarly held that a national distribution 

agreement, without more, is insufficient to show targeting of any 

particular forum state.  (See, e.g., Outdoor Channel, Inc. v. 

Performance One Media, LLC (N.D. Okla. 2011) 826 F.Supp.2d 

1271, 1276, 1280-1281; Kuykendall v. Amazon Studios LLC et al. 

(S.D. Tex. 2022) 2022 WL 19337992, *9; John E. Reid and 

Associates, Inc. v. Netflix, Inc. (N.D. Ill. 2020) 2020 WL 1330657, 

*5.) 

 Plaintiff argues that, since California has the most Arabic 

speakers in the country, rebroadcasting Al Arabiya into the 

United States must have included the specific intention to direct 

it into California – the largest prize.14  But the conclusion does 

not follow.   

 Assuming, without deciding, that plaintiff established that 

defendants targeted the United States with their news 

broadcasts, that is only one step toward his goal of establishing 

defendants targeted California with those broadcasts through 

 
14  Plaintiff’s opening brief states, “Plaintiff here lives in 

California which, were it a country, would be the fifth largest 

economy in the world.”  Were size a proxy for intent, every 

national broadcast would be considered to target California – the 

state with the largest population and economy.  Clearly, this 

cannot be the test. 

 



 

25 
 

DISH.  Plaintiff focuses on the fact that 12,000 of the 57,000 U.S. 

Al Arabiya subscribers are in California.  As the trial court noted, 

this “fails to account for the global viewership of Al Arabiya 

Networks and the undisputed evidence that about 99.89% of the 

networks’ viewers live outside California.”  The trial court was 

correct to consider the worldwide viewership.  Defendants 

primarily direct their broadcasts in the Middle East and North 

Africa, where the overwhelming bulk of their audience is.  Every 

international rebroadcasting agreement they may execute does 

not imply an intention to direct their broadcasts to the largest 

markets in those countries. 

 In sum, defendants did not direct DISH to retransmit into 

California.  As such, DISH’s forum contacts are those of a third 

party and cannot be attributed to defendants.  For this reason, 

plaintiff’s reliance on cases involving a defendant’s own 

broadcasts in the forum state are inapt.  (See, e.g., Holmes v. TV-

3, Inc. (W.D. La. 1991) 141 F.R.D 692 [defendant Mississippi 

station carries over the air into forum state Louisiana, and 

defendant attempted to capitalize on this by soliciting advertisers 

who wanted to reach the Louisiana market]; TV Azteca v. Ruiz 

(Tx. 2016) 490 S.W.3d 29, 44-46, 49-50 [defendant Mexican 

channel actually broadcast into forum state Texas and made 

substantial efforts to benefit from the fact its signal entered the 

state].)15 

 
15  Plaintiff also relies on Indianapolis Colts, Inc. v. Metro. 

Balt. Football Club Ltd. (7th Cir. 1994) 34 F.3d 410.  This was a 

pre-Walden case in which the court held effects in the forum state 

alone were sufficient for jurisdiction.  Plaintiff cites Indianapolis 

Colts not for its holding, but for a brief mention of television 

broadcasts in dicta.  (Id. at p. 412.)  The 7th Circuit has since 

acknowledged that Indianapolis Colts was wrongly decided in 



 

26 
 

ii. Calder Applies; Keeton Does Not 

 Keeton applies when the defendant’s forum contacts are 

actual activity within the forum state; Calder applies when the 

defendant’s conduct takes place out of the forum, but causes 

effects in the forum.  (Licci v. Lebanese Canadian Bank SAL, 

supra, 732 F.3d at p. 173.)  Because the only forum contacts on 

which plaintiff relies are the DISH retransmissions, and those 

are not properly attributable to defendants, this case is governed 

by Calder, not Keeton.16 

 

light of Walden.  (Advanced Tactical Ordnance Sys, LLC v. Real 

Action Paintball, Inc. (7th Cir. 2014) 751 F.3d 796, 802.)   

 
16  Before the trial court, plaintiff attempted to prove 

additional forum contacts of defendants – in the form of two 

California individuals who might have performed work for 

defendants, some networking events defendants sponsored with 

the USC School of Cinematic Arts, the video on demand 

streaming service Parent Company launched in the U.S. after the 

allegedly defamatory broadcasts, and the purported Los Angeles 

location of the servers on which the Al Arabiya and Al Hadath 

websites are hosted.  Defendants took issue with plaintiff’s 

evidence on all four points – establishing the individuals were not 

employees; the networking events had nothing to do with 

increasing defendants’ news broadcast audience in California; the 

streaming service was intended for a global audience, and the 

websites were hosted in Ireland.  The trial court accepted 

defendants’ evidence on these points.  In his opening brief on 

appeal, plaintiff did not challenge these determinations.  After 

defendants suggested in their respondents’ brief that plaintiff 

was no longer pursuing jurisdiction on the basis of these 

purported contacts, plaintiff attempted to argue them for the first 

time in his reply brief.  As the argument was not raised in 

plaintiff’s opening brief, it is considered waived.  (Westside Center 

Associates v. Safeway Stores 23, Inc. (1996) 42 Cal.App.4th 507, 



 

27 
 

iii. The Calder Analysis 

 Having concluded that the DISH retransmissions are not 

chargeable to defendants in the personal jurisdiction analysis, we 

now turn to Calder to determine whether the defendants have 

purposefully availed themselves of the California forum.  In other 

words, the question is whether the defendants are in the same 

position as the National Enquirer writer and editor in Calder – 

even though they did not control the distribution of the allegedly 

defamatory publication into California, did they expressly aim 

their conduct toward California, with the knowledge that their 

intentional conduct would cause harm in California?17 

 The trial court concluded they had not, finding that 

California “is neither the focal point of [the allegedly defamatory 

broadcast] nor the alleged harm suffered.”  In other words, 

 

529, fn. 21.)  In any event, plaintiff simply relies on the facts as 

though they were established (or “possibly” established) without 

addressing the factual disputes or the court’s resolution of them 

against plaintiff.  These contacts were not established, and we do 

not consider them.   

 
17  Our analysis is the same as to both the allegedly 

defamatory broadcasts – which were not targeted at California 

but simply relayed to DISH for nationwide rebroadcast – and the 

website articles and YouTube videos which were also not targeted 

at California but ended up being viewed here.  Plaintiff concedes 

that the internet views alone “would not likely suffice” to confer 

personal jurisdiction.  The content of the broadcast and the 

YouTube video was, by definition, identical.  The content of the 

website posts went into greater detail about the places to which 

the stolen money was allegedly transferred; but, with one minor 

point we reject below, plaintiff does not suggest this added to the 

deliberate California contacts. 

 



 

28 
 

defendants did not expressly aim their broadcast to California, 

nor did they know their broadcast would cause the brunt of the 

harm there.18  The trial court went on to say, “The evidence 

suggests that the content, preparation, and dissemination of [the 

broadcast] was not expressly aimed at California, which was 

merely referenced as context for identifying Plaintiff and perhaps 

to not[e] his international business practices, given the 

[broadcast] also reference[s] Plaintiff’s offices in Beirut.”  

 There is ample evidentiary support for the trial court’s 

findings.  The focal point of the broadcast here was Lebanon.  

The topic of the article was Nasrallah, and how he allegedly took 

money from a number of sources (specifically including the 

Lebanese State), was aided by his son and cousin, as well as 

plaintiff (identified as having an office in Beirut) who assisted 

him in laundering the cash and hiding it around the world.  

Plaintiff was alleged to have been a player in the story, but he 

was not the main focus; his involvement was saved for the last 

paragraph of the television broadcast. 

 To be sure, the broadcast and website articles state that 

plaintiff has an office in California, in addition to his Beirut 

office, but that is as far as the California mentions go.  California 

is mentioned only once in the broadcast and website articles.19  In 

 
18  In his opening brief on appeal, plaintiff argues the trial 

court erred in applying the “focal point” analysis, as that is a test 

for general jurisdiction, not specific jurisdiction in a defamation 

case.  The claim is belied by the Supreme Court’s use of “focal 

point” language in both Calder and Walden.  

 
19 Plaintiff tries to bulk up the California references, by 

noting that the broadcast and web articles mention accounting 

firm KPMG.  Plaintiff represents that KPMG has over 10 



 

29 
 

contrast, Beirut and Lebanon (or some variant) are mentioned at 

least eight times in the website articles, and three times in the Al 

Arabiya broadcast.  

 Similarly, there is sufficient evidence supporting the trial 

court’s conclusion that the focal point of the alleged harm 

suffered was also not California.  Plaintiff’s declaration made 

much of his California contacts and argued his reputation in 

California was harmed.  But defendants’ evidence was that 

plaintiff’s law practice was in Beirut and his address in 

California was simply a mail drop.  That he had friends and 

family in California cannot be disputed; but there is substantial 

evidence that the vast bulk of any professional harm he would 

suffer would be in Lebanon.20  Moreover, there is the simple fact 

 

physical offices, “about half of which are in the Los Angeles area.”  

But the purported California offices of KPMG were not mentioned 

in defendants’ broadcast or articles, and we cannot assume a 

viewer would know the location of KPMG’s offices and infer that 

Al Arabiya was actually broadcasting a story about California.  

The same fate meets plaintiff’s argument that the website 

articles stated he used the firm Premier Equities and Investment 

Group Inc. in the money laundering transactions, and his 

representation that public records reveal Premier Equities to be a 

dissolved California corporation whose offices were in Los 

Angeles County.  An article does not become more focused on 

California by mentioning a former corporate entity whose 

California connection would only be known by readers who 

searched public records for it. 

 
20  Plaintiff argues in his reply brief:  “Given that [plaintiff] 

maintains a domicile and works in California, ‘[i]t is reasonable 

to expect the bulk of the harm from defamation’ was suffered in 

California.  [Citation.]”  He may “maintain[] a domicile” in 

California but he resides in Beirut.  Likewise, he may, to some 



 

30 
 

that Al Arabiya had only 12,000 subscribers in California – that 

is the largest number of people who could have seen the 

broadcast in California and heard the alleged defamation.21  This 

number pales in comparison to the 11 million regular viewers 

around the world, largely in the Middle East and North Africa.  

Strictly on numbers alone, it is much more likely that the 

broadcast would have been seen over the air by plaintiff’s clients 

or prospective clients in the Middle East than by DISH Al 

Arabiya subscribers in California.  Lebanon is the focal point. 

 Even if we set aside the “focal point” language and look 

directly at the facts the Supreme Court found persuasive in 

Calder, plaintiff fails on every one.  In Calder, the story 

“concerned the California activities of a California resident.”  

(Calder, supra, 465 U.S. at p. 788.)  Here, it concerned the 

Lebanese activities of the Hezbollah leader; to the extent it 

mentioned plaintiff, it was concerned with his worldwide 

activities.  In Calder, the story “impugned the professionalism of 

an entertainer whose television career was centered in 

California.”  (Ibid.)  Here, the article allegedly impugned the 

professionalism of a lawyer whose practice was centered in 

Lebanon.  In Calder, the article “was drawn from California 

sources . . . .”  (Ibid.)  Here, the article was exclusively drawn 

 

degree, “work[]” in California, but he is licensed to practice law in 

Lebanon, and that is where his practice is located.  It is therefore 

reasonable to believe the bulk of harm would be suffered in 

Beirut. 

 
21  The YouTube videos added minimal additional viewers in 

California.  Defendants’ evidence was that the Al Arabiya website 

was blocked; there was no evidence as to how many California 

views were generated by the Al Hadath website article. 



 

31 
 

from the Global Fight Against Terrorism Funding website; 

plaintiff does not allege defendants used California sources.  In 

Calder, “the brunt of the harm, in terms both of [Jones’s] 

emotional distress and the injury to her professional reputation, 

was suffered in California.”  (Id. at p. 799.)  Here, the brunt of the 

harm, both in terms of plaintiff’s emotional injuries and damage 

to his professional reputation, was suffered in Beirut. 

 Whether phrased in terms of “focal point,” or the facts 

found dispositive in Calder, the result is the same.  Defendants 

did not expressly aim their conduct to California, knowing it 

would cause harm there.  As such, there was no purposeful 

availment, and the trial court did not err in granting the motion 

to quash. 

3. Denial of Continuance for Jurisdictional Discovery 

 “A plaintiff attempting to assert jurisdiction over a 

nonresident defendant is entitled to an opportunity to conduct 

discovery of jurisdictional facts necessary to sustain its burden of 

proof.  [Citation.]  In order to prevail on a motion for a 

continuance for jurisdictional discovery, the plaintiff should 

demonstrate that discovery is likely to lead to the production of 

evidence of facts establishing jurisdiction.”  (In re Automobile 

Antitrust Cases I & II, supra, 135 Cal.App.4th at p. 127.)  A 

ruling on a motion for a continuance to allow more time for 

discovery lies within the court’s discretion and will not be 

reversed absent a manifest abuse of that discretion.  (Ibid.)  

Specifically, there is no abuse of discretion if the plaintiff failed to 

show that further discovery was likely to lead to the production of 

evidence establishing jurisdiction.  (Ibid.) 

 Here, before the trial court, plaintiff argued three bases for 

his request for jurisdictional discovery:  (1) defendants did not 



 

32 
 

provide documentary evidence to back up statements in their 

sworn affidavits; (2) his evidence raising factual disputes on 

certain issues (e.g., whether the website servers were in Ireland 

or California) suggested defendants’ sworn affidavits lacked 

veracity and should be further questioned; and (3) if the trial 

court were to treat defendants individually, he sought more 

discovery into their corporate relationship. 

 None of these bases was reasonably likely to lead to the 

production of evidence establishing jurisdiction.  As to the second 

point, the trial court specifically concluded that plaintiff’s 

evidence purportedly establishing defendants’ evidence was 

controverted was “insufficient.”  (E.g., the servers were located in 

Ireland and the simply relayed to a Content Delivery Network 

Server in California.)  Plaintiff’s evidence raised no dispute 

sufficient to question defendants’ veracity, in order to justify the 

apparent fishing expedition plaintiff sought. 

 But, more importantly, no amount of jurisdictional 

discovery could overcome the fact that plaintiff lived and worked 

in Beirut, where Al Arabiya was free-to-air, leading to the 

inescapable conclusion that the brunt of any harm he might have 

suffered was in Lebanon, not California.  And this meant that, 

even with all the jurisdictional discovery he might ever take, he 

could not satisfy the Calder test.  The only way plaintiff could 

ever prevail on the jurisdictional issue, given his own lack of 

California connection, would be under Keeton – if defendants 

were charged with the retransmissions into California.  This, in 

turn, could only occur if defendants directed DISH to transmit 

into California.  While plaintiff argues, on appeal, that discovery 

into defendants’ relationship with DISH was “obviously 

necessary,” that is not one of the topics on which he sought 



 

33 
 

discovery before the trial court.  Instead, he sought discovery on 

matters related to the Calder analysis, which were not likely to 

lead to the production of evidence establishing jurisdiction.  The 

trial court therefore did not abuse its discretion in denying 

plaintiff’s request for discovery. 

DISPOSITION 

 The judgment is affirmed.  Plaintiff is to pay defendants’ 

costs on appeal. 

 

 

 

       LEE, J. * 

I CONCUR: 

 

 

 

    KIM, J. 

 

 
*   Judge of the San Bernardino County Superior Court, 

assigned by the Chief Justice pursuant to article VI, section 6 of 

the California Constitution.  



 

 

 

Achraf Safieddine v. MBC FZ, LLC, et al. 

B320642 
 

 

BAKER, Acting P. J., Concurring 

 

 

 Although I do not join all the particulars of the majority’s 

discussion of personal jurisdiction precedent, I do agree the trial 

court correctly determined it lacked personal jurisdiction over 

defendants.1  In my view, it suffices to say the trial court 

appropriately found insufficient evidence the defendants 

purposefully availed themselves of benefits of California as a 

forum.  (Burger King Corp. v. Rudzewicz (1985) 471 U.S. 462, 

475-476; see also Walden v. Fiore (2014) 571 U.S. 277, 290 [“The 

proper question is not where the plaintiff experienced a 

particular injury or effect but whether the defendant’s conduct 

connects him to the forum in a meaningful way”]; Calder v. Jones 

(1984) 465 U.S. 783, 788-789 [holding personal jurisdiction over 

libel defendants existed when the allegedly libelous story 

concerned the California activities of a California resident, 

impugned the professionalism of an entertainer whose career was 

centered in California, was drawn from California sources, and 

caused the brunt of the emotional and reputational harm in 

California—all facts that are absent here].)  Confining the 

 
1  I also agree the trial court did not abuse its discretion in 

denying the nonspecific, one-paragraph request for jurisdictional 

discovery that plaintiff made at the end of his opposition to 

defendants’ motion to quash the summons for lack of personal 

jurisdiction. 
 



 

2 
 

analysis to these necessary points has the salutary effect of 

avoiding any suggestion that personal jurisdiction could not be 

had elsewhere in the United States, which is a position that even 

defendants did not take at oral argument (positing instead that 

personal jurisdiction might lie in Colorado). 

 

 

 

BAKER, Acting P. J. 



 

 

Filed 7/24/24 

CERTIFIED FOR PUBLICATION 

 

IN THE COURT OF APPEAL OF THE STATE OF CALIFORNIA 

 

SECOND APPELLATE DISTRICT 

 

DIVISION FIVE 

 

 

ACHRAF SAFIEDDINE, 

 

 Plaintiff and Appellant, 

 

 v. 

 

MBC FZ, LLC, et al.,  

 

 Defendants and Respondents. 

 

      B320642 

 

      (Los Angeles County Super.  

      Ct. No. 21STCV04636) 

 

      ORDER  

      CERTIFYING OPINION 

      FOR PUBLICATION 

 

THE COURT: 

 

 The opinion in the above-entitled matter filed on June 26, 2024, was 

not certified for publication in the Official Reports.  Upon respondent’s 

request, for good cause appearing, and pursuant to California Rules of Court, 

rule 8.1105(b), it is ordered that the opinion should be published in the 

Official Reports. 

 

  

 

___________________________________________________________________ 

BAKER, Acting P.J.   KIM, J.   LEE, J. * 

 

 
*   Judge of the San Bernardino Superior Court, assigned by the Chief 

Justice pursuant to article VI, section 6 of the California Constitution.  


